לקרוא או לא לקרוא – זו השאלה

בעבר, הניחו, שתלמידים עם לקות התפתחותית (מש"ה, אוטיזם, דאון וכד') לא מסוגלים להיות קוראים אורייניים (כלומר, לרכוש קריאה פונטית, יעילה, שהופכת אותם לקוראים עצמאיים). בתי הספר לחינוך מיוחד בחרו ללמד תלמידים אלו בגישה הגלובלית (למידת תבניות של מילים פונקציונליות, ללא אנליזה). לעתים הם עשו זאת כבחירה ראשונה המבטאת את הערכת הצוות ש"הוא לא מסוגל ללמוד קריאה" ולעיתים, לאחר ניסיון שלא צלח לרכישה פונטית-סינטתית של הקריאה בשיטות המקובלות והידועות. ועלינו לשאול עצמנו: האם אנו משפרים את חייו של תלמיד כשהוא מצליח לקרוא גלובלית מספר מילים? האם אנו לא מתרשלים בתפקידנו כשאנו מנסים ללמד תלמיד בשיטה פונטית ולאחר תקופה (חודשים, שנים) מתייאשים?

היות והגישה שלי לחיים היא "אם לא תנסה לא תצליח" אני נוהגת לעודד מורות לנסות ולנסות ושוב לנסות. לפעמים, הזמן "עושה את שלו", התלמיד מתפתח, חיווטים מוחיים והשפעות סביבתיות יוצרים שינויים, ולאחר תקופה התלמיד מצליח לרכוש מיומנויות שקודם לכן התקשה בהן. לפעמים, הזמן לא מוליד את הפתרון ואז חובתנו המקצועית והמוסרית לבדוק כיצד נוכל לעקוף קושי זה. למשל, אולי כמות הזמן שהושקע בלמידה היתה מצומצמת? אולי שיטת הקריאה שנבחרה אינה מתאימה? אולי יש בעיות שפתיות או ידע עולם מוגבל שמונעים את רכישת הקריאה? ועוד. אנו חייבים זאת לתלמידינו, לפני שנבחר במוצא הקל והפחות יעיל – הגישה הגלובלית לקריאה.

במהלך שנות עבודתי עם אוכלוסיית התלמידים עם האוטיזם, פיתחתי שיטת קריאה שיכולה לשמש כאלטרנטיבה לקיימות! השיטה (הנקראת שיטת ליעם – לקרוא עם משמעות) מנסה לתת מענה לקשיים השכיחים של תלמידים בתהליך רכישת הקריאה. מיזגתי לתוכה את זהותי כקלינאית תקשורת וכמורה. שיטת קריאה זו אינה מיועדת רק לתלמידים עם לקות תקשורת. השיטה צריכה להיות אופציה לכל מורה שבכתתו תלמיד שלא הצליח לרכוש את הקריאה בדרכים המקובלות בחינוך הרגיל. במהלך שנת הפיילוט של השיטה, היא נוסתה בבית ספר למש"ה וללקויות תקשורת תחת הסיסמה: אל תאמר "הוא לא יכול", תאמר "הוא יכול עם התאמה". ניסיוני מראה שגם תלמידים ברמה קוגניטיבית בינוניות מסוגלים לרכוש קריאה יעילה. השאלה היא אייך ולא אם! אני מקווה שהפצת שיטת הקריאה החדשה תגביר את כמות התלמידים האורייניים, שיהפכו לאנשים בוגרים אורייניים, ובכך תרמתי במקצת לצדק ושוויון חברתי.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s